Pro Display
Zmaksymalizuj ROI
Aby nazwać kampanię efektywną należy zwrócić uwagę na czynniki wpływające na nakłady związane z promocją. Należy zwrócić uwagę, aby nakłady środków przeznaczonych na przeprowadzenie kampanii były na optymalnie niskim poziomie. w praktyce nie ma rozwiązań idealnych, czyli w pełni efektywnych, lecz są bardziej lub mniej udane (czy też efektywne). Poniżej autor wskazuje na czynniki, które mają wpływ na poziom nakładów na materiały reklamowe w miejscu sprzedaży.
- dobór formy rozwiązania do potrzeby – jest to jedna z najtrudniejszych umiejętności wpływających na efektywność kampanii. Dobór właściwych rozwiązań POS wymaga wiedzy na temat ich skuteczności, możliwości wykorzystania, implementacji, czy poziomu cenowego i wad oraz zalet. Warto wspomnieć o dostosowaniu materiałów do uzgodnień z klientami. Sieci handlowe najczęściej pobierają wysokie opłaty za umieszczenie materiałów na zarządzanej przez nich powierzchni. Dla przykładu, wykupując stanowisko o powierzchni 1 EUR palet, tj. 60 x 40 cm, niektóre umowy mogą być sformułowane w taki sposób, że jeżeli materiał będzie choćby o 2 cm większy, reklamodawca zostanie obciążony kosztem dodatkowego stanowiska.
- dobór materiałów/technologii do potrzeby – doświadczenie autora sugeruje, że ludzie decydujący o zakupie i implementacji materiałów POS często nie mają wystarczającej wiedzy o metodach ich prawidłowego wykorzystania oraz wiedzy technicznej. Często na akcje kilkutygodniowe wybierane są permanentne i drogie rozwiązania, a jeszcze częściej jedynym i decydującym czynnikiem jest cena. w rezultacie wybierane są rozwiązania najtańsze, które nie są w stanie sprostać promocji przez wzgląd na wytrzymałość i jakość, które mogą wpłynąć na postrzeganie marki.
- planowanie w czasie – jeżeli kampania POS ma być efektywna, musi być dobrze zaplanowana. z jednej strony należy sprostać wymaganiom sprzedawców detalicznych, z drugiej strony pieniądze na promocje POS należy wydać mądrze i efektywnie. Tylko przemyślane planowanie jest w stanie zagwarantować efektywną kampanię POS.
- logistyka – poprzez ominięcie tego elementu już na etapie projektowym można skazać akcje reklamową na fiasko już na samym początku. Jest to bardzo istotny element, który trzeba wziąć pod uwagę.
- dobór dostawcy – nie każdy dostawca reprezentuje ten sam poziom i w przetargu nie można się kierować tylko ceną czy terminem dostawy. Wybór dostawcy jest kluczowy, w dużej mierze od niego zależy sukces kampanii. Warto sprawdzić kompetencje i zaplecze dostawcy, jak i ustalić zasady przed rozpoczęciem współpracy.
- optymalizacja/centralizacja – większość firm stosujących wsparcie sprzedaży poprzez materiały POS to międzynarodowe koncerny. Można bardzo wiele zyskać, ale i stracić na działaniach centralizacji i optymalizacji zamówień, dlatego należy robić to w sposób rzetelny.
- pomiar wyników – bez właściwych pomiarów wyników nie można zaobserwować efektów pracy. Sam wzrost sprzedaży stosowany wspólnie z innymi narzędziami marketingowymi może być spowodowany właśnie przez te pozostałe. Istnieje coraz więcej metod pomiaru wyników reklamy w miejscu sprzedaży, dlatego firmy inwestują coraz więcej w tę formę reklamy.
- zgodność z przepisami i regulacjami prawnymi – nawet najbardziej skuteczna kampania POS może zakończyć się stratą dla firmy w postaci odszkodowania w procesie sądowym, np. o utratę zdrowia lub życia spowodowanym niebezpiecznym materiałem POS, zastosowanie zabronionych prawem materiałów lub naruszenie praw autorskich. Są to istotne kwestie, które muszą zostać uwzględnione.